من بنات أفكاري
ادخل بصوابعك اليمين.... نورتنا
 
Tuesday 13 February 2007
تاج الاعتراف
تفضلت الدكتوره ميرو شاكره منحى تاج الاعتراف........انا مش هعمل كما فعل الاخرين واقول تدبيسه وغيره لكن ده شرف ليه انها افتكرتنى ومنحتنى الفرصه للكلام بالرغم انى وجه جديد ومندثر على الساحه.......واحب اعتذر على التاخير......ونبتدى الاعتراف ونقول......
جتلى مريضه المستشفى على انها بتعمل فحص عادى لى اسنانها المهم طلع الموضوع اكبر بكتير واخدت شغل جامد والحمد لله خلص على خير وكانت مبسوطه اوى وفى اخر يوم دعتلى دعوه اد ايه جميله بالرغم انها غريبه وقالتلى "ربنا يكرمك بواحد يحبك اكتر ما انتى تحبيه" ياااااه على الجمال بس فى نفس الوقت خلتنى افكر كتير وسالت نفسى هو فى حد بيحب حد لما انا ممكن اقابل حد يحبنى اكتر من ما انااحبه .......جايز برضوه.
.......
كنت فى يوم مخنوقه اوى ومش عايزه حد يكلمنى ولايهظر معايا ودى كانت عاده اخويا الصغير عمره عشرين سنه ويموت فى الهظار وفى اليوم ده فضلت يهظر وانا مخنوقه"يابنى بس مش عيزه اهظر سبنى فى حالى""وانا مالى انا لى مزاج اهظر " طاخ .....طيخ ......طاخ"بس بقى ....بس "وانفجرت فيه وفى العياط ودخلت الاوضه وعلى السرير وهات ياعياط وسبنى ربع ساعه وبعدين فضل ينادى " يابنتى مالك فى ايه ....اتكلمى"واكيد مرضتش عليه جالى وشدنى ورفع وشى وحضنى وبسنى من على جبنى وقالى "خلاص اهدى انا اسف"وقتها حسيت يعنى ايه اخ يحس بيكى لما تكونى مخنوقه.......وايد حنينه تمسح دمعتك لما تبكى .......بالرغم انه اخويا الصغير بس كنت حسه انى طفله بين ايديه وقتها اتحولت دموعى من خنقه لدموع فرحه وحنيه........ربنا مايحرم حد من حنيه اخواته عليه.
.......
اسمى نسمه بالرغم انى ماكنتش احب اظهر بى اسمى بس علياء سبقتنى وقالته.......مش ده المهم المهم انى حسيت ان الاسم ده فعلا معناه جميل والحمد لله .....الى خلانى اقول كده ان معظم الى يتعامل معايا ويعرفنى يقولى نسمه وانت نسمه والله ما غرور بس بجد هو ده الى بيحصل بس الاجمل من كده انها زادت فى الفتره الاخيره نتيجه تعاملى مع المرضى وزياده الاختلاط بالناس..... والى بجد بحلم بيه ان ربنا يكرمنى بالى يستاهل انى اكون نسمه حياته.
......
انا اسفه..... كلمه احيانا تمحى الشعور بالذنب بس ده فى حاله الغلط ولما يكون الواحد متاكد انه غلطان لكن لما تتقال نتيجه ضغط الاخرين
عليك وخاصه لما يكون الواحد متاكد انه مش غلطان بيبقى شعور صعب اوى وقتها الواحد بيحس انه انكسر وكرمته انجرحتوده بالضبط الى حصل معايا فى احدى المرات مش مهم الموقف نفسه بس الاهم الى حسيت بيه وطلعت بيه .......وبعدها اتعلمت انى اعامل الى قدامى مش على اد عقليته وبس ده كمان لازم احاول اكتشف نيته الى على اساسها هيفهم بيها الكلام .......يااما الواحد ميتكلمش خالص وافتكر ده الاسهل.
.......
حاجه غريبه.......لما الواحد يكون فى موقف حرج ومش عايز حد يعرف عنه حاجه او يشوفه فى موقف زى ده وربنا يسترها معاه ويعدى الموضوع.......والاغرب لما الواحد يكون مخنوق او محبط من حاجه معينه او فاقد الامل فى حاجه ويقابل موقف معين يصحيه ويحسسه ان لسه الامل موجود......او عينه تقع على ايه قرانيه وهو فى نفس لاحظات الاحباط تخليه يفتكر انى ربنا رحمته وسعه اوى واد ايه هو كريم.....بتحصل مع كتير منا ......وانا كنت واحده منهم ........وقتها بحس ان ربنا بيبعتلى رسائل ربانيه بيذكرنى فيها .....انى رحمته وسعت كل شى.......بجد كانت ولازالت الرسائل دى بتزود ثقتى بربنا اد ايه وبتخلينى اتحمل كتير وانا وثقه انه هيكرمنى ويعدى لاحظات الاحباط على خير وفى نفس الوقت بحس ان ربنا احن على عباده اكتر من اىحد تانى .......ومن الاحظات دى اتعلمت انى اتذكره فى الرخاء علشان انقاذه للعباد فى شدتهم........وبعدها عرفت مقوله جميله اوى هى "لاتقل يارب عندى هم كبير ولكن قل.......ياهم عندى رب كبير "
........
ودول كانوا خمس حاجات اول مره افصح عنهم بس يارب ماكنش طولت عليكم.

Labels:

posted by قلب شفاف 2/13/2007 06:21:00 pm  
 
1 Comments:
  • At 14 February 2007 at 02:20, Blogger الناي الحزين said…

    السلام عليكم

    يابنتي ايه الكلام الكبير ده؟؟

    انا والله اللي لي الشرف اني اعرف عنك5 حاجات مكنتش اعرفها
    وكلها حاجات رقيقة زيك

    اولا
    دعوة جميله اكيد انتي تستاهليها وربنا يحققهالك
    واكيد لسه في ناس بتحب

    ثانيا
    ربنا يخليلك اخوكي ومايحرمكيش منه

    ثالثا
    واضح فعلا انك رقيقه وزي النسمه
    وربنا يحققلك امنيتك ويرزقكبواحد يكون نسمه زيك كده وتكوني نسمة حياته ويقدر نسماتك ومشاعرك المرهفه دي يارب

    رابعا
    ماتعتذريش لحد خالص
    الا الوالدين او الاخوات او حد عزيييييييييييييز جدا عليكي لانه هيفهم معني الكلمة دي واكيد هتلاقيه بيرد يقوللك علي ايه الاسف ماتتسافيش يبقي كده هو فهمك صح
    وبعدين في الف والف طريقه تعترفي بيها بخطأك وتصالحي اللي قدامك من غير ماتقولي انا اسفه
    ولا ماتسكتيش اتكلمي دايما بس حاسبي ماتغلطيش عشان ماتعرضيش نفسك للاسف

    خامسا
    انتي اكيد ربنا بيحبك انه بيبعت لك رسايل ربانيه وبيداري عليكي لما تكوني مش عاوزة حد يشوفك في موقف معين
    تعرفي؟؟
    فكرتيني بحاجه زي كده
    انا تكليفي جه المنسا رغم ان مدير مستشفي تامين صحي كان باعت اسمي للوزارة عشان اروح عنده فقلت الحمد لله طبعا ثم بدات في اجراءات التامين دي تاني ووانا في هيئة التامين الصحي بمضي الموافقه ببص لاقيت برواز متعلق بقراه لاقيت مكتوب فيه
    "قل لن يصيبنا إلاماكتب الله لنا"
    ساعتهابرضه حسيت انها رساله من ربنا

    سادسا
    عاوزة اعرف انتي في الامتياز ولا خلصتي؟؟ وف التكليف؟؟

    سابعا

    كلامك رقيق ونسمات زيك ربنا يكرمك
    وشكرا لتلبيتك مطلبنا وربنا يحقق لك كل اللي تتمنيه

     
Post a Comment
<< HOME

myprofile
Name: قلب شفاف
Home: Cairo, Egypt
About Me:
See my complete profile


previouspost
نور السماء
اضحيه العرب
عرفان بالجميل
ضمير في أرافة
بنجرب الأول


myarchives
December 2006
January 2007
February 2007
March 2007


mylinks
سا الخير
الناي الحزين


bloginfo
This blog is powered by Blogger and optimized for Firefox.
Blog designed by TemplatePanic.
free web counter
free web counter